maandag 17 maart 2014

Verantwoording in laatste "weblog" van deze raadsperiode!


Beste lezers,

Voor deze raadsperiode mijn laatste “weblog”, de 100e . Het college noemt de mooie behaalde items van het collegeakkoord. Een daverend succes ???? Knap in ieder geval om op de valreep enkele gebouwen te openen: parkeergarage, de chocolade fabriek en het cultuurhuis. Gooi daar meteen nog de Led verlichting tegen aan en je moet wel tevreden zijn. Nu is het niet aan mij om te zeuren over behaalde resultaten van de ander.

Met het voorbeeld van de gemeente voor ogen moet ook ik wel evalueren. Dat doe ik aan de hand van mijn weblogs van deze periode. Ik verdeel het in tien partjes:

 

Verkeer
 

  
1.   De elektrische bus (zie de plaats Sneek) is er niet gekomen. Toch een leuke bus van GoStores naar het centrum. Toekomst muziek?
2.   Vrachtwagenverkeer in Korte Akkeren en Joubertstraat: vanwege ZWR en vragen van de gemeenteraad meer beperking. ( met name Joubertstraat)
3.   Betaald parkeren: eind dit jaar een evaluatie. Zien of de voorstellen van de partijen tot verandering zullen leiden. Ik hoop van wel. Vraag blijft wel wordt het parkeren voor iedereen betaalbaar?
4.   Verkeer rond Cronjéstraat: het parkeervergunningenstelsel blijft een valkuil voor het college. Wordt dit ook eind 2014 met de evaluatie van het verkeer meegenomen?
5.   Naaierstraat is content. Ja door inzet van gemeenteraad lijkt de Naaierstraat meer op de Achter de Vismarkt: proficiat.
Water
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hier kan ik een lang verhaal bij houden. Daarom enkele punten:
1.   Opening Stolwijkerschutsluis. Een succes, nu nog de bootjes richting Krimpenerwaard
2.   Overslaghaven: Het is stil bij de werkgevers?  Vreemd, ik reken al jaren op hen. RHID jullie zijn toch echt aan zet incl. Kamer van Koophandel. Maak gebruik van de goede ligging van Gouda.
3.   Ligplaatsen: Mooi dat de kleischuur omgezet gaat worden tot een restaurant en locatie voor schippers. De `wascontainer` kan dan naar het Regentesseplantsoen.  Gouda moet meer ligplaatsen krijgen en de schippers moeten dwars door de stad naar de havensluis kunnen varen.
4.   Gouda sterk aan de IJssel. Mooi dat we een comité van aanbeveling hebben  met klinkende namen als de oud burgemeester Jan Mans. Zij zetten zich met veel anderen in voor een open havensluis.
5.   Gouda schoon, ja ook schoon water. Dat betekent dat de kwaliteit van het water verbeterd moet worden voor de fauna. Rijnland let op uw zaak!
6.   De regio komt hier om de hoek kijken. Samen met buurgemeenten moeten we ons niet alleen inzetten voor Gouda Waterstad, maar dit in relatie brengen met buurgemeenten ,waar water eveneens van belang is. Naast kaas is ook water ons symbool!
 
Duurzaamheid
 
 
1.   Gouda Fairtradegemeente. Super inzet van de werkgroep FT. De meeste politieke partijen willen dat Gouda Fairtrade blijft. Daar rekenen we dus op!
2.   Meer aandacht voor Led- verlichting. Op de valreep  komt de gemeente met Led lampen in een enkele straat.  
3.   Gebruik van zonnepanelen op daken . Gouda moet zelf meer initiatief nemen. Nijmegen is een goed voorbeeld.
4.    Houd Gouda schoon. Burgers moeten zich gezamenlijk inzetten  voor een schone straat.
5.   Repair Café. Super zo´n initiatief. Afval mag niet meer bestaan!
6.   De streekmarkt is er nog steeds niet. He college liet misschien teveel over aan het eigen initiatief?
7.   Komt er nog een windmolen naast de bestaande windmolen?
 
Regio
 
Ja, alleen kunnen we het niet meer. Gouda moet samenwerken met omliggende plaatsen. Samenwerken doe je alleen op voet van gelijkheid. Dat blijft een klus voor gemeente Gouda. Mijn geloof in een GroeneHart regio wil ik niet verliezen.
Zuidelijk stationsgebied
 
Jammer dat het een slechte entree blijft van Gouda. Goed dat het wijkteam, het bewonersinitiatief  zich inzet om er toch een succes van te maken, waarbij wijken als Nieuwe Park en Kadebuurt  tevreden mee zijn. Succes gewenst het komende jaar. Dank aan de betrokken burgers. In Rotterdam heb ik de nieuwe entree naar het centrum gezien. Voorbeeld voor Gouda.
P.S. Dank voor de ontvangen voorstellen.
Ambities
Eerlijk gezegd stond in het collegeakkoord alleen bij de opening van de havensluis het woord ambitie. De vele vrijwilligers en de ambassadeurs van de raad hebben deze collegeperiode hun ambitie voor  Gouda sterk aan de IJssel wel waargemaakt.
Communicatie
Dit is en blijft een moeilijk onderwerp. Voor de gemeenteraadsleden maar zeker voor de gemeente ( college en ambtenaren). Ik (sorry) heb daar vele vele malen op gewezen. Veel beloofd, niet gedaan. Communicatie is meer dan jezelf profileren!
MVO
Fijn dat daar meer aandacht voor is gekomen, dankzij de MVO Award ( zie duurzaamheid). Mijn verwachting is dat bedrijven hier meer en meer de noodzaak van inzien. Denk hierbij aan het meer in dienst nemen van gehandicapten.
Zonnewijzer
Compliment voor wijkteam Nieuwe Park, waar ik een goede relatie mee had. Dankzij hun inzet staat er een opgeknapte zonnewijzer in het van Bergen IJzendoornpark
NL Doet
Tot slot is het mijn wens dat evenals vorige jaren meer dan één partij zich inzet voor NL Doet. Zelf zal ik met vrienden de grote zaal in het gebouw van Humanitas gaan verven. Vrijwilligerswerk is en blijft sterk in Gouda.

 

P.S. U zult begrijpen dat ik met de gemeenteraad ook mijzelf insluit. Een succes behaal je nooit alleen. In deze tijd van verkiezingen worden wel heel veel successen behaald. Dank aan alle gemeenteraadsleden!

Beste lezers, hartelijk dank dat u ook deze weblog wilde lezen. Wijsheid in het stemhokje toegewenst. Mocht u het niet weten welke partij te stemmen: de ChristenUnie is een partij voor iedereen!

SAMEN STERK



 
 
 

 

1 opmerking:

  1. Ha Gerard, Dank je voor grote inzet voor de stad de afgelopen jaren. Leuk om dat ook even in een overzicht te zien.

    BeantwoordenVerwijderen